Betekenisvol leren

VR.2024-038

Wat geef je kinderen mee om hun talent te ontdekken en te ontwikkelen? Hoe prikkel je hun aangeboren nieuwsgierigheid? En hoe maak je ze verantwoordelijk voor hun eigen leerproces? We stemmen ons betekenisvolle en doelgerichte onderwijs zoveel mogelijk af op de mogelijkheden van ieder kind.

De kenmerken van ons onderwijs

  • Leren en werken met betekenisvolle thema’s;
  • Veel aandacht voor taal, rekenen en lezen;
  • Expliciete Directe Instructie (EDI);
  • Leerdoelen en eigenaarschap;
  • Ruimte voor creativiteit en talentontwikkeling.
VR.2024-075

Leren in een vindingrijke omgeving

Op VindingRijk maken de leerkrachten werk van een uitdagende, inspirerende en (vinding)rijke leeromgeving. Ze leren de kinderen eigenaar te worden van hun eigen leerproces en dat begint bij de basis.

We investeren veel in taal, rekenen en lezen en werken met diverse methodes. Die methodes zijn niet leidend, want op VindingRijk is alles een bron. Naar school gaan, is meer dan leren lezen, rekenen en schrijven. Daarom hebben we bijvoorbeeld een ‘Bureau Bouw’ en een ‘Werkplaats Fantasierijk’ waar kinderen hun creativiteit kwijt kunnen en waar hun talenten komen bovendrijven.

Nieuwsgierigheid en motivatie

Om de nieuwsgierigheid te prikkelen en motivatie te bevorderen, werken we tijdens een schooljaar met de thema’s van VierKeerWijzer®: ‘Mijn lijf’, ‘Beestenboel’, ‘De ruimte in’ en ‘Pas op, gevaar!’.

In alle groepen werken we met dezelfde thema’s en wordt de lesstof aangepast aan de groep en het niveau. In de kleutergroep staat spel in combinatie met kennis centraal en vanaf groep 3 leren de kinderen vijf onderzoeksvragen via allerlei werkvormen en met verschillende materialen te beantwoorden. Met een expositie, een presentatie of een optreden sluiten we elk thema af. Daar nodigen we jou als ouder natuurlijk ook voor uit.

VR.2024-072
VR.2024-007

Loslaten en vertrouwen geven

Waar staat je kind en wat heeft hij of zij nodig? Op VindingRijk gebruiken de leerkrachten de Expliciete Directe Instructie (EDI).

Kinderen die moeite hebben met bepaalde onderdelen, krijgen extra uitleg en kinderen die meer nodig hebben dan de basisstof, gaan met extra uitdagende opdrachten aan de slag. Ook leren we kinderen om keuzes te maken, te plannen en na te denken over wat ze nodig hebben om hun doel te behalen. In groep 7-8 werken de leerlingen bijvoorbeeld met een zogenoemde contractbrief, en bepalen ze zelf aan welke leerdoelen ze moeten of mogen werken. Goed onderwijs betekent namelijk ook dat je kinderen op tijd loslaat en het vertrouwen geeft dat ze het heel goed zelf kunnen.