Dit jaar onder de aandacht

Het team van IKC VindingRijk heeft in schooljaar 2023-2024 ingezet op lezen. Dat wil zeggen dat er volgens de laatste inzichten gewerkt wordt aan begrijpend lezen en luisteren en de school heeft, samen met Bibliotheek op de school, ingezet op leesplezier. Begrijpend lezen en luisteren koppelen wij aan de schoolthema’s. Schoolthema’s bevatten de zaakvakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur en zijn uitermate geschikt om de kinderen mee te nemen op een literaire reis tijdens de leeslessen. Hiermee ambiëren wij  hoog betrokken kinderen die aangaan op de centrale onderwerpen en met plezier lezen en luisteren om kennis op te doen!

VindingRijk 

Een prachtig woord en bij ons op school één van betekenis. Met deze naam onderscheiden wij ons in de wijk en willen wij de mensen in de buurt prikkelen om kennis te nemen van onze school. Een plek waar kinderen met glans zichzelf kunnen zijn en waar de wereld ontdekt wordt. Op IKC VindingRijk mag iedereen met glans zichzelf zijn! Dit is waarom we elke dag klaar staan om met onze kinderen aan het werk te gaan en wat we hen gunnen: procesgericht onderwijs in een sfeer van verbondenheid waar kinderen zichzelf en hun talenten kunnen ontwikkelen. 

Deze ambitie gaan we nastreven door onze identiteit verder vorm te geven. We richten ons aanbod en de daarbij horende leer- en speelomgeving rijk in. Afgelopen schooljaar is het schoolplein vergroend en ook uitdagender gemaakt. Vanaf augustus 2023 vult de school zich verder met verrijkte ruimtes om exploratiedrang ruimte te bieden; plekken waar je de wereld mag ontdekken. De kinderen ontwikkelen zich breed door te werken aan persoonlijk balans in Studio Rust, constructies maken en ontwerpen bij bureau Bouw en zwaaien met de verfkwast bij Werkplaats Fantasierijk. 

Onderwijskundige focusOns leerpakket bestaat uit de kernvakken rekenen, taal/spelling en lezen, deze vakken vormen samen de fundering van een doorlopend aanbod. Op school werken we samen aan het vormen en uitzetten van beredeneerd aanbod. De teamleden werken in samen tijdens de wekelijkse werkmiddag. De jaardoelen en de kwaliteitscyclus vormen de gezamenlijke focus. Lesson study maakt daar ook deel vanuit. Dat is werkvorm waarbij de teamleden samen lessen ontwerpen en samen evalueren. ‘Samen ontwerpen en onderzoeken’ en ‘samen leren’ vormen succesfactoren die passend zijn bij de professionele uitgangspunten van het team.

‘Noodzaak is de moeder van vindingrijkheid.’ (PlatoGrieks, filosoof 427 v.C. – 347 v.C.)